Stap 1: Om goed voorlichting te kunnen geven moet je voor jezelf duidelijk hebben wat je wilt vertellen. Overleg samen wat voor informatie nuttig is voor de voorlichting. Schrijf op een papier welke vragen (4 tot 6 vragen) je in de voorlichting wilt behandelen. De antwoorden op deze vragen ga je straks opzoeken op internet. Stap 2: Verdeel de vragen die je hebt verzonnen zodat ieder op een aantal vragen antwoorden kan gaan zoeken. Stap 3: Op de websites die in hoofdstuk 4 'infobronnen' staan ga je op zoek naar de antwoorden op jouw vragen. Tijdens het zoeken maak je daarover aantekeningen. Ook als je nuttige informatie tegen komt, waar je bij het maken van de vragen niet aan gedacht hebt, schrijf je het op. Schrijf vervolgens op een ander papier de antwoorden op jouw vragen. Stap 4: Als jullie allebei de antwoorden op jullie vragen hebben gevonden, ga je deze samen bespreken. Stap 5: Maak een samenvatting van jullie gevonden informatie en verwerk deze in een folder. Zorg dat de folder overzichtelijk en niet te vol wordt. Zoek er ook een paar plaatjes bij. Stap 6: Nu ga je samen alle informatie verwerken in een voorlichting. Je zet stap voor stap op papier wat je wilt vertellen. Je geeft dus informatie over kernenergie waardoor de mensen een betere kijk krijgen op kernenergie. Stap 7: Als de voorlichting op papier staat ga je deze voorbereiden om aan de leerlingen te geven. De voorlichting moet ongeveer 10 min duren. Je verteld ongeveer hetzelfde als wat je had opgeschreven. Spreek af wie wat gaat vertellen Een goede voorlichting lees je natuurlijk niet van papier voor. Probeer je verhaal dus zo natuurlijk mogelijk uit je hoofd te vertellen. Je mag gebruik maken van allerlei hulpmiddelen om je voorlichting te geven. Zoals plaatjes, het bord, PowerPoint, dia's, enz. Stap 8: Geef de voorlichting aan jullie eigen klas en deel na afloop de folder uit. |
Nog een webquest / webkwestie doen? Surf naar www.webkwestie.nl Heb je op- of aanmerkingen ter verbetering van de webkwestie? Zijn er links die niet werken? Mail ze naar de WebQuestmaker
|