VERWERKING


Afbeelding van: https://www.animaties.com

Stappenplan.

1. Brainstormen.

Dit betekent dat je alle ideeën die je hebt over een klassenfeest (dus waar denk je aan als je het woord klassenfeest hoort?) op schrijft op een groot vel papier. Je moet aan van alles denken: muziek, eten en drinken, activiteiten etc.

 

2. Enquête in de klas.

Je gaat nu een enquête maken voor de klas. Daarin stel je allerlei vragen om te weten te komen wat de kinderen uit de klas het leukst/lekkerst vinden. Een voorbeeldvraag:

Wat voor drinken vind je het lekkerst?

  • Cola Sinas
  • 7-up
  • sinaasappelsap
  • appelsap
  • iets anders, namelijk…………

Afbeelding van: https://www.animaties.com

 

Je bedenkt dus vragen die met eten en drinken, activiteiten en met muziek, thema bijv. te maken hebben.

De enquêteur bekijkt de ingevulde enquêtes en maakt hier een overzichtje van (je kunt hiervoor altijd de leerkracht vragen om je hierbij te helpen!).

 

3. Plan maken.

Je gaat aan de hand van de resultaten van de enquêtes een plan maken.

Wat gaan we doen. Je maakt een duidelijke tijdsindeling

Er wordt ook opgeschreven wat er allemaal gedaan moet worden. 

Denk o.a. aan : welke muziek gaan we draaien, hoeveel eten/drinken, welke spelletjes etc. 

De leider schrijft dit allemaal op.

Afbeelding van: https://media.giphy.com

 

4. Kostenberekening maken.

Zo, nu weet je wat je wilt gaan doen. Dan ben je al een heel eind. 

Maar nu ga je eerst kijken hoeveel geld het allemaal gaat kosten. 

Je gaat een soort van onderzoekje doen, waar je de verschillende producten het goedkoopst kunt kopen. 

Je kunt bij de infobronnen een aantal sites vinden van verschillende supermarkten. 

Daar kun je elke week zien wat er in de aanbieding is.

Elk kind gaat naar een supermarkt en neemt een lijstje mee, om op te schrijven hoeveel het allemaal kost. 

Als iedereen zijn lijstje van de supermarkt heeft, gaan jullie kijken waar je welke producten het goedkoopst kunt kopen. 

De bankdirecteur typt dit lijstje uit.


Afbeelding van: https://media.giphy.com

5. Taken verdelen.

De leider gaat samen met de bankdirecteur de boodschappen doen. Jullie weten nu dus waar je de boodschappen het beste kunt doen!

De enquêteur gaat de spelletjes uitwerken (bijv. voor een blinddoek zorgen, dobbelsteen opzoeken etc. )

De versierder zorgt voor de versiering (dat past in het thema).

Als je met je taak eerder klaar bent dan een ander, dan ga je kijken of je hem/haar kunt helpen.

Het is namelijk niet de bedoeling dat de een heel lang bezig is en de ander heel snel klaar is.

 

6. Taken uitvoeren.

Iedereen gaat zijn of haar taak uitvoeren. Als het niet lukt, dan ga je naar de leider toe. De leider houdt in de gaten of alles goed loopt. Gaat het echt niet goed, dan moet de leider iedereen bij elkaar roepen en moet er overlegd worden wat er moet veranderen.

 

7. Overleg met groepje.

Als iedereen alles af heeft, gaan jullie kijken of alles echt klaar is, of dat er nog wat moet gebeuren. Moet er nog wat gebeuren, dan verdelen jullie de taken weer.

Jullie zorgen dat alles netjes is uitgetypt, dat alle materialen aanwezig zijn, zodat de enquêteur, samen met de leider naar de leerkracht kunnen gaan om te vertellen wat de bedoeling is.

 

8. Overleg leerkracht.

Jullie overleggen met de leerkracht of jullie plan goed is. De leerkracht zal misschien nog wat tips/advies geven en dan kun je dat nog gaan veranderen.


Afbeelding van: https://media.giphy.com

 

9. Het feest.

Je mag nu de klas gaan vertellen wanneer het feest zal plaatsvinden. Ook mag je het thema verklappen, zodat iedereen evt. verkleed kan komen. Vertel verder niks, zodat het nog een verrassing blijft.

Zorg dat je zelf ruim van tevoren op het feest bent, om alles klaar te zetten.

Tijdens het feest houden jullie je aan de tijdsindeling, zodat niet alles in de soep kan lopen.

 

10. Nabespreking in de klas.

Het was natuurlijk een geweldig feest! Maar misschien waren er nog een paar dingen die nog beter konden. Daarom houden jullie in de klas een gesprek over het feest. De andere kinderen mogen dan vertellen wat ze ervan vonden en misschien wat nog beter kan. Ook de leerkracht mag vertellen wat hij goed en minder goed vond aan het feest.

 

We hopen dat jullie nu aan de slag kunnen en

dat jullie een fantastisch feest zullen organiseren!!!!!

 


Vorige Start Volgende

Nog meer webkwesties zijn te vinden op: www.webkwestie.nl
Heb je op- of aanmerkingen ter verbetering van deze webkwestie?
Zijn er weblinks die niet meer werken? Geef het even door. Klik daarvoor hier.

Creative Commons-Licentie
Dit werk valt onder een Creative Commons
www.webkwestie.nl is een gratis website voor alle onderwijssoorten.
Er is geprobeerd alleen maar rechtenvrij (beeld)materiaal te gebruiken en/of (beeld)materiaal te gebruiken voor niet-commercieel gebruik. 
Mocht u desalniettemin materiaal zien waar auteursrecht op rust, laat het ons dan meteen weten. Er wordt z.s.m. op gehandeld.