Inleiding
en de
opdracht |
De
Vikingen |
Ridders en kastelen
| Kruistochten
| Heksen
| De
pest |
Post
|
Steden
| De
grote vraag
|
Evaluatie
Inleiding
De middeleeuwen worden donker genoemd. Waarom waren ze donker?
Er was natuurlijk geen elektriciteit. Maar bij de Romeinen was ook geen
elektriciteit. Waarom heten de middeleeuwen nou donker en de Romeinse
tijd niet?
Ontdek met deze zoektocht waarom de middeleeuwen donker genoemd worden
en huiver... Wees blij dat je in de 21e eeuw leeft of zou je er wel eens
een kijkje willen nemen?
Veel plezier bij het dwalen door de middeleeuwen!
De opdracht
Je gaat in groepjes
van twee of drie dwalen door de middeleeuwen. Om te kunnen dwalen door
de middeleeuwen, moet je steeds op een van de plaatjes klikken. Bepaal
wie van jullie groepje welke plaatjes gaat bezoeken. Lees steeds eerst
de tekst bij het plaatje, want dan weet je wat je moet doen!
De antwoorden op de vragen verwerken jullie
tot een werkstuk. Houdt in je achterhoofd bij elk onderwerp waarover je
leest wat het te maken kan hebben met de grote vraag: waarom
waren de middeleeuwen donker? De
grote vraag is eigenlijk de belangrijkste vraag.
Als jullie alle plaatjes hebben bezocht
gaan jullie in je groepje praten over de grote vraag. Probeer met elkaar
te komen tot een antwoord op deze vraag en besluit je werkstuk ongeveer
zo: "en daarom worden de middeleeuwen donker genoemd". Illustreer
je werkstuk met enkele tekeningen waaruit blijkt dat de middeleeuwen donker
waren.
Veel succes!
|
Vikingen
In het begin
van de middeleeuwen kwamen de Vikingen in veel landen om te
plunderen en nederzettingen te stichten.
Waar kwamen
de Vikingen vandaan? Leefden de mannen en de vrouwen bij elkaar?
Klik op het plaatje hiernaast om meer over de Vikingen aan de
weet te komen en beantwoord in je werkstuk in ieder geval deze
twee vragen!
|
terug |
|
Ridders
en kastelen
In de middeleeuwen
leefden sommige mensen in
kastelen. Dat waren de ridders. Zij deden niet hetzelfde werk
als de boeren.
Wat deden
ridders vooral in hun leven? Waar haalden zij het geld vandaan
om hun kasteel te betalen? Wat kregen de boeren terug voor de
belasting die zij betaalden?
Wat vind
je van hun eetgewoonten? Leg eens uit waarom je dat vindt?
|
|
terug
|
|
|
Kruistochten
Jeruzalem
was in de middeleeuwen een heilige stad. Mensen wilden die stad
kunnen bezoeken. Toen die stad in handen viel van de moslims
zouden de christenridders die stad wel even terugveroveren.
Zij organiseerden kruistochten.
Wanneer was
de eerste kruistocht? Hoe liep die kruistocht af? Vertel er
iets over! Wanneer was de kinderkruistocht? Wat gebeurde
er met de kinderen?
|
terug
|
|
Heksen
In de middeleeuwen
waren de mensen heel bang voor heksen. Neem eens een kijkje
bij de heksen!
Bestaan heksen
echt? Welke heksen bestaan wel en welke niet? Waarvan wordt
de heks van W�rzberg beschuldigd? Wat vind je van de manier
waarop heksen behandeld werden?
|
|
terug
|
|
De
pest
De pest was
een griezelige ziekte die regelmatig in de middeleeuwen opdook.
De mensen probeerden er van alles aan te doen, maar tevergeefs...
|
|
Wanneer was
de pest er voor het eerst? Wat
gebeurde er als je de pest kreeg? Was
de ziekte besmettelijk?
Hoe lang
duurde het voordat je stierf?Waardoor
werd de ziekte veroorzaakt?
Wat schrijft
Marchione uit Florence over de pest? Beschrijf dat kort.
|
terug |
|
Post
in de middeleeuwen
In de middeleeuwen
was postbezorging niet zo eenvoudig als nu.
Hoe kwam dat? Hoe
werden berichten verspreid in de middeleeuwen?
|
|
terug |
|
|
Steden
Hiernaast
zie je een plaatje van de stad Brugge zoals de stad eruit zag
in de middeleeuwen. Als je op het plaatje klikt kom je in de
stad bij een koopmanshuis. Ga daar naar binnen.
Als
je de kleding bekijkt van de mensen wat valt je daaraan op?
Ga
naar de markt (door steeds op verder te klikken, tot je de familie
weer op de markt ziet). Wat gebeurt er allemaal op een markt?
|
terug
Je weet nu heel veel over de middeleeuwen. Weet je nu ook
waarom de middeleeuwen 'donker' worden genoemd?
terug
Evaluatie
Kijk nog eens naar jullie werkstuk en naar de samenwerking. Dat kun je
doen met behulp van de onderstaande tabel.Voor elk onderdeel kun je punten
verdienen. Tel het aantal punten op en beoordeel hoe jullie je werk hebben
gedaan.
|
1 punt |
twee punten |
drie punten |
Beantwoorden van de vragen |
We konden van 0 tot 10 vragen beantwoorden |
We konden 11-13 vragen beantwoorden |
We konden meer dan 13 vragen beantwoorden |
Het surfen via de webquest op internet |
We weten niet goed hoe we moeten surfen en terugkeren
naar de webquest. |
We vinden het soms moeilijk om terug te keren naar de
webquest maar surfen gaat goed |
We hebben geen problemen met surfen en terugkeren naar
de webquest. |
De tekeningen |
We konden geen goede tekeningen bedenken |
De tekeningen geven een beetje weer wat we bedoelden |
De tekeningen zijn goed gelukt, wat we bedoelden is
duidelijk |
De grote vraag |
We hebben er veel over gepraat, maar we hebben geen
antwoord kunnen bedenken |
We hebben een antwoord maar we zijn onzeker of het wel
juist is |
We hebben een antwoord en we denken dat het juist is
omdat we hierover ook met anderen hebben gepraat |
De samenwerking |
We vonden het moeilijk afspraken te maken over het beantwoorden
van de vragen en met elkaar te praten over de grote vraag
|
We konden goede afspraken maken maar het praten over
de grote vraag was moeilijk |
We konden goede afspraken maken en het praten over de
grote vraag ging goed: we praatten niet door elkaar heen. |
12-15 punten: Jullie hebben de weg gevonden!
8-11 punten: Jullie zullen de weg met een paar wegwijzers (je klasgenoten,
je leraar) vinden
5-7 punten: Ga zoeken naar wegwijzers (je klasgenoten en je leraar),
zij zullen jullie willen helpen om verder op weg te gaan.
|