InleidingIngrijpen in marktgedrag De overheid wil de goede werking van markten bevorderen. Daarom voert zij beleid om het gedrag van ondernemingen op markten te beïnvloeden en de positie van consumenten te versterken. MededingingsbeleidIn de meeste landen zijn concurrentiebeperkende afspraken tussen ondernemingen verboden. Beperking van concurrentie leidt namelijk tot hogere prijzen en daarmee tot lagere productie. Daardoor daalt de welvaart. In Nederland is dit geregeld in de Mededingingswet van 1998. Hierin zijn alle concurrentiebeperkende afspraken verboden, behalve als de samenwerkende bedrijven kunnen aantonen dat de welvaart ermee gebaat is. De naleving van deze wet wordt gecontroleerd door de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa).
De concurrentie kan ook bedreigd worden door het concentratie- proces in veel bedrijfstakken. Bij concentratie neemt het aantal ondernemingen in een markt door fusies en overnames af. De mate waarin enkele ondernemingen het aanbod op een markt beheersen, heet de concentratiegraad. Een hoge concentratie- graad betekent dat de grootste bedrijven in de markt veel macht hebben. Zij kunnen die macht bijvoorbeeld gebruiken om hoge prijzen vast te stellen voor hun producten. Om te voorkomen dat ondernemingen een te overheersende positie krijgen in een markt, moeten zij voorgenomen fusies melden bij de NMa. Een fusie mag pas doorgaan als de NMa toestemming geeft. |
Nog meer webquests doen? Ga naar www.webkwestie.nl Zijn er links die niet werken of andere zaken die niet kloppen? Geef het even hier door.
|