Hier kun je vinden
waar de meester of jufrouw op gaat letten bij jouw opdracht. Er is een aparte
beoordeling voor de
spreekbeurt, de
poster-spreekbeurt en het
werkstuk. Logisch, want bij elke opdracht
moet je op andere dingen letten. Het zou kunnen dat jouw leerkracht een andere
beoordeling wil aanhouden. Als dat zo is hoef je hier niet naar te kijken. Dan
deelt jouw eigen leerkracht misschien een andere beoordeling uit.
Beoordeling
spreekbeurt
Bij een spreekbeurt wordt op twee hele belangrijke dingen gelet.
1. De inhoud van de
spreekbeurt: wat vertel je eigenlijk?
2. De manier waarop je
de spreekbeurt houdt: kon iedereen het goed verstaan?
Voor een spreekbeurt kun je een 10 halen. Hieronder zie je een tabel met de
verdeling van de punten: Waar kun je hoeveel punten voor halen?
Punt waar op
gelet wordt |
Aantal punten dat
je kunt halen |
Toegekende
punten |
1. De spreekbeurt
behandelt de vier genoemde punten, evt. nog meer. |
1,5 punt |
......... |
2. De spreekbeurt
zit duidelijk in elkaar. |
1 punt |
......... |
3. Ieder
groepslid heeft ongeveer evenveel gedaan. |
1,5 punt |
......... |
4. De opdracht
als afsluiting is origineel gekozen. |
1 punt |
......... |
5. De spreekbeurt
wordt duidelijk verteld. |
1,5 punt |
......... |
6. De spreekbeurt
duurt ongeveer 15 minuten. |
1 punt |
......... |
7. Er zijn
duidelijke en passende plaatjes en evt. ander materiaal gezocht.
|
1 punt |
......... |
8. De spreekbeurt
is zelf gemaakt, niet overgeschreven. |
1,5 punt |
......... |
|
|
|
Totaal punten:
|
10 punten |
......... |
Klik
hier voor de omschrijving van de opdracht.
Beoordeling
poster-spreekbeurt
Bij de poster-spreekbeurt zijn eigenlijk dezelfde twee punten als bij de gewone
spreekbeurt belangrijk. Alleen is het nu uitgebreid met een derde punt: de
poster. Daarom is de beoordelingstabel voor de poster-spreekbeurt anders dan die
voor de gewone spreekbeurt.
Uiteraard kun je ook voor de poster-spreekbeurt een 10 halen. Kijk in de tabel
voor de verdeling van de punten. Als je iets niet snapt, vraag het aan je
meester of juf.
Punt waar op
gelet wordt |
Aantal punten dat
je kunt halen |
Toegekende punten |
1. De spreekbeurt
behandelt de genoemde punten, evt. nog meer. |
1,5 punt |
......... |
2. De spreekbeurt
zit duidelijk in elkaar. |
1 punt |
......... |
3. De spreekbeurt
is zelf gemaakt, niet overgeschreven. |
1,5 punt |
......... |
4. Ieder
groepslid heeft ongeveer evenveel gedaan. |
1,5 punt |
......... |
5. De spreekbeurt
wordt duidelijk verteld. |
1 punt |
......... |
6. De poster is
het belangrijkste van de spreekbeurt. |
1,5 punt |
......... |
7. De poster is
netjes en duidelijk. |
1 punt |
......... |
8. Op de poster
staat ook echt wat in de spreekbeurt verteld wordt. |
1 punt |
......... |
|
|
|
Totaal punten:
|
10 punten |
......... |
Klik
hier voor de omschrijving van de opdracht.
Beoordeling
werkstuk
Het werkstuk is een heel ander soort opdracht. Daarom is ook de
beoordelingstabel weer heel anders. Bij het werkstuk zijn de inhoud (wat vertel
je eigenlijk?) en de verzorging (hoe netjes ziet het werkstuk eruit?) heel
belangrijk. Let daar dus op als je het werkstuk gaat maken! En denk eraan dat je
meester of juf déze tabel misschien gaat gebruiken!
Punt waar op
gelet wordt |
Aantal punten dat
je kunt halen |
Toegekende punten |
1. Het werkstuk
geeft veel informatie en behandelt in elk geval de genoemde punten.
|
1,5 punt |
......... |
2. Het werkstuk
zit duidelijk in elkaar. |
1 punt |
......... |
3. Ieder
groepslid heeft ongeveer evenveel gedaan. |
1,5 punt |
......... |
4. Het werkstuk
heeft een goede verdeling van tekst en plaatjes. |
1,5 punt |
......... |
5. Het werkstuk
is netjes opgemaakt en ingeleverd. |
1 punt |
......... |
6. Het werkstuk
is niet overgeschreven, maar zelf samengesteld. |
1,5 punt |
......... |
7. Het werkstuk
heeft ongeveer … kantjes. |
1 punt |
......... |
8. Er is aandacht
besteedt aan het maken van een passende voorkant. |
1 punt |
......... |
|
|
|
Totaal punten:
|
10 punten |
......... |
Klik
hier voor de omschrijving van de opdracht.
|