UITWERKING

Eerst wordt de klas in groepjes van vier opgedeeld. Binnen die groepjes worden de taken dan nog eens opgedeeld zoals eerder uitgelegd in het onderdeeltje 'taak'.

Iedereen dient de aan hem toegewezen bronnen te onderzoeken en de vragen te beantwoorden die we in de taak hebben opgesomd. Men probeert ook indien mogelijk vergelijkingen te maken tussen de bronnen die men heeft onderzocht. Welke elementen zijn gewijzigd en welke zij hetzelfde gebleven?

Op het einde van de taak steekt men de koppen terug bij elkaar en schrijft men een synthese van maximum vijf pagina?s over wat men allemaal heeft onderzocht. Jullie werken daarbij chronologische en schetsen dus a.h.w. de evolutie van het koningschap.

    Volgende antwoorden dienen zeker in de tekst voor te komen:

      1) Wat zijn de traditionele symbolen van het koningschap?

      2) Welke eigenschappen moet een koning bezitten om een goed koning te zijn?

      3) Op welke verschillende manieren wordt de koning in de verschillende bronnen en over de verschillende perioden benaderd?

      4) Geef nu je eigen mening over de evolutie? Vind je het spijtig dat het ceremoniële aspect steeds meer naar de achtergrond verschuift? Heeft onze vorst nog een rol in onze samenleving?