Bloom's Taxonomy
De onderstaande indeling
staat bekend onder Bloom's Taxonomy en verdeelt
het cognitieve domein in een aantal leerdoelen
die oplopen van simpel tot complex.
Competentie
|
Reproductieve
Vaardigheden |
Competetie
|
Productieve
Vaardigheden |
Kennis |
- |
observatie en herinneren van
informatie |
- |
kennis van data,
gebeurtenissen en plaatsen |
- |
kennis van gangbare ideeen |
- |
eigen maken van kennis over
een onderwerp |
- |
vraagrichting:
definieer, vertel, beschrijf,
identificeer, toon, label, verzamel,
onderzoek, tabuleer, quote, benoem, wie,
wanneer, waarom , etc. |
|
Analyse |
- |
ontdek patronen |
- |
deel op in onderdelen |
- |
herken verborgen bedoelingen
of betekenissen |
- |
identificeer de componenten |
- |
vraagrichting:
analyseer, splits, geef rangorde,
verklaar, verbindt, classificeer,
arrangeer, verdeel, vergelijk, selecteer,
verklaar, onderbreek, etc. |
|
Inzicht |
- |
begrijp de informatie |
- |
begrijp de betekenis |
- |
pas kennis toe in een nieuwe
context |
- |
interpreteer de feiten en
vergelijk |
- |
maak een rangorde, groepeer,
kijk naar verbanden. |
- |
voorspel een gevolg |
- |
vraagrichting:
vat samen, beschrijf, interpreteer, geef
tegenvoorbeeld, voorspel, associeer,
onderscheidt, maak schatting,
differentieer, bediscusieer, breidt uit,
etc |
|
Synthese |
- |
gebruik oude ideeen om
nieuwe te maken |
- |
generalizeer op basis van
gegeven feiten |
- |
geef relatie aan tussen
verschillende gebieden of onderdelen |
- |
voorspel, trek conclusies |
- |
vraagrichting:
combineer, integreer, pas aan, herschik,
vervang, plan, maak nieuwe, ontwerp,
verzin, wat als?, componeer, formuleer,
bereidt voor, generalizeer, herschrijf,
etc. |
|
Toepassing |
- |
gebruik de informatie |
- |
gebruik methoden, concepten,
theorieen in nieuwe situaties |
- |
los problemen op met
geleerde vaardigheden en /of kennis |
- |
vraagrichting:
toepassen, demonstreer, bereken, maak af,
illustreer, toon aan, los op, bekijk,
wijzig, relateer, verander, classificeer,
experimenteer, ontdek, etc. |
|
Evaluatie |
- |
vergelijk en maak
onderscheidt tussen ideeen |
- |
zoek waarden/voorbeelden die
de theorie bevestigen |
- |
maak keuzes gebaseerd op
argumentatie |
- |
verifieer je gegevens |
- |
herken subjectiviteit |
- |
vraagrichting:
onderzoek, besluit, geef rangorde aan,
waardeer, test, meet, beveel aan,
overtuig, selecteer, beoordeel, verklaar,
omderscheidt, ondersteunt, concludeer,
vergelijk, vat samen, etc. |
|
|