Titel:
|
Een
preek over slavernij? Nee! |
Onderwerp:
|
Slavernij in Suriname |
Schooltype:
|
Voortgezet Onderwijs, vmbo-tl/havo/vwo |
Groepen:
|
onderbouw (klas 1 en 2) |
Vakgebied(en):
|
Geschiedenis, Nederlands, Godsdienst/Levensbeschouwing |
Uitvoering
door:
|
1 |
Tijdsinvestering:
|
4
lesuren |
Opbrengst:
|
Een
brief met argumenten tegen slavernij |
Leerpunten:
|
Met deze webkwestie wordt de leerling (worden de leerlingen) vooral geleerd
om:
-
zich
te verdiepen in bijbelse en historische bronnen;
-
hoofd-
en deelvragen voor het zoeken naar informatie te onderscheiden en te
formuleren;
-
feiten en meningen te onderscheiden in informatiebronnen;
-
een
mening te vormen over de informatie en
-
die
mening te ondersteunen met argumenten;
-
zijn/haar
mening overtuigend over te brengen in een zakelijke brief;
-
een
standpunt in te nemen over het onderwerp slavernij.
|
Extra
materialen die nodig zijn:
|
-
Geen.
-
Het is raadzaam om het
werkblad en de opdracht
woordenschat
voor de leerling te printen.
-
Taak 1 en 3 kunnen zonder computer
uitgevoerd worden. De leerling heeft dan wel een Bijbel nodig.
-
Naar aanleiding van de uitkomsten
van taak 1 kunt u een klassengesprek over slavernij in de Bijbel voeren.
U kunt de uitkomsten van taak 2 ook laten presenteren in de klas.
-
De NTR heeft
TV-series over slavernij en nog meer achtergrond informatie. Klik
daarvoor hier.
|
|
|
|
De auteur
van deze webkwestie stelt het op prijs om opbouwend commentaar te
ontvangen over deze webkwestie. Daarmee kunt u de kwaliteit van deze
webkwestie nog verbeteren. |