Beoordeling |
Waaraan moet het gemaakte werk voldoen ? Dit
onderdeel van de webopdracht vertelt de leerling welke eisen aan het werk
gesteld zal worden. Bij het opstellen van de webopdracht moeten verschillende dimensies
van leren verweven zijn. Bij de beoordeling komen deze ook weer aan de orde.
Vanzelfsprekend moeten de eisen overeenkomen met
de opdrachten die gegeven zijn. Geef ook aan of het werk individueel of als
groep beoordeeld zal worden. Voor alle opdrachten bij elkaar kunnen 100 punten
verdiend worden. De opsteller van de web-opdracht bepaald in principe zelf hoe
de puntenverdeling is. Daardoor kan de leerkracht de leerling al een bepaalde
sturing geven, want wanneer de leerling ziet dat er bij een bepaald onderdeel
veel punten te verdienen zijn, dan zal zijn aandacht hier automatisch meer op
gericht zijn.
De beoordeling wordt vaak in een matrix-vorm
gegeven, maar dat is geen noodzaak. In de regel worden 100 punten verdeeld over
de diverse beoordelingsonderdelen.
Hieronder zie je voorbeeld van zo’n tabel, maar het is slechts een voorbeeld. De leermomenten staan van belangrijk naar minder belangrijk verticaal opgesomd in de linkerkolom. Het meest belangrijkste leer-onderdeel staat dus in de bovenste regel.
|
Beginner |
Niet slecht |
Goed |
Perfect |
opdracht 1 (bijv. presentatie) maximaal .. punten |
Het leek wel of de
presentatie nauwelijks was
voorbereid. Er weinig tot
niets gebruikt om te laten zien. Het was verwarrend en moeilijk om te volgen. |
Hier en daar was de
presentatie rommelig. Je had meer dingen moeten laten zien. Sommige zaken die
zijn besproken waren niet ver genoeg uitgediept. |
De presentatie zag er
keurig verzorgd uit. Toch had je wat dieper op het onderwerp in moeten gaan. |
De presentatie was
duidelijk en goed te begrijpen. De presentatie was informatief, overtuigend, creatief,
en gebruikte alle onderdelen van het project. |
opdracht 2 (bv. de werkbladen) maximaal .. punten |
Van het
info-werkblad klopt niet veel. Er zijn veel te weinig plaatjes (als er al
zijn). |
De informatie op de
werkbladen werkblad is niet overal correct. Ook te weinig plaatjes gebruikt. |
Het werkblad ziet er
op het eerste gezicht goed uit. Hier en daar zitten er kleine foutjes in. |
De informatie op de
werkbladen is correct met goede omschrijving en bruikbaar. Ook tekeningen,
plaatjes, enz. worden goed gebruikt, zodat alles nog duidelijker wordt. |
opdracht 3 (bv.
stellen/spellen) maximaal .. punten |
Heel veel
spellingsfouten en slecht lopende zinnen. |
Sommige woorden zijn
verkeerd gespeld of verkeerd gebruikt. Ook kloppen hier en daar de zinnen
niet. |
Bijna foutloos. Hier
en daar maar kleine foutjes gemaakt. |
Geen spelfouten en
de zinnen en alinea's kloppen. Punten, komma's, hoofdletters, het klopte
allemaal. |
Een webkwestie wordt gepubliceerd d.m.v. internetpagina’s. Word kan
zelf dergelijk web-pagina’s maken. Nu
is Word eigenlijk niet bedoeld om er internetpagina’s mee te maken. Daar zijn
specialistische programma’s voor, zoals Frontpage, Dreamweaver, Homesite, enz.
Al deze programma’s hebben één ding met elkaar gemeen. Er wordt gecommuniceerd
via een soort internet-Esperanto. Er zijn door de internet-designers afspraken
gemaakt op welke manier informatie aan een andere pc wordt doorgegeven. Er zijn
zogenoemde standaard commando’s afgesproken, zodat alle computers weten wat er
bedoeld wordt.
Website-makers maken veel gebruik van “tabellen”, want daarmee kunnen
ze heel veel afbeeldingen en tekst op precies die plaats manoeuvreren waar ze het
hebben willen. Tabellen lezen kunnen namelijk alle internetcomputers en het
werken met tabellen werkt eigenlijk vrij eenvoudig.
Hieronder een voorbeeldje dat je zonder tabel op internet bijna niet
voor elkaar krijgt.
Natuurlijk hoeven de lijnen van de tabel niet zichtbaar te
zijn, want dat is soms niet zo mooi. |
|
Met een simpele druk op de juiste knop kan de tekst ook
mooi in het midden van een zogenoemde cel worden uitgelijnd. |
|||
|
Met
bewegende afbeeldingen kunnen soms interessante effecten bereikt worden. Een
bewegend plaatje vertelt vaak meer dan duizend woorden. |
|
|||
Het
aardige is dat je in Word een tabel zo gemaakt hebt en je er heel veel
verschillende trucjes mee kan uithalen. Daarvoor is een beetje experimenteren soms nodig, maar resultaten haal je snel. |
|||||
Alles wat je
hier leest is in één tabel gemaakt. |
Zo’n tabel
kan uit verschillende rijen en kolommen bestaan. |
Je kunt een tabel
dus zelf de vorm geven die je wil, maar … |
ook
kleuren, lijnen en opvulling zijn steeds afzonderlijk aan te passen. |
||
|
|
|
|
|
|
Alles wat je tussen de twee golflijntjes
leest, is één tabel. Je ziet dat er veel mogelijk is
meer webkwesties te vinden
op: