INFOBRONNEN |
“Resources” in de Engels webquest indeling.
Bij het verzamelen van bronnen zorgt de
leerkracht (of een oudere leerling!) voor een aantal bronnen op Internet die
hij zelf heeft verzameld en deze opneemt in de web-opdracht. Niets is
teleurstellender dan een zoektocht van een paar uur, waarbij de leerling niets
bruikbaars heeft gevonden.
Er moeten om de leerling genoeg keus te geven
meer dan vijf bruikbare "links" aangegeven zijn, maar meer is beter.
Het mes snijdt hier aan
diverse kanten.
1.
de
leerling gemotiveerd door het vinden van informatie.
2.
het
bespaart veel tijd, omdat de leerling niet doelloos rondzwerft over het web en
ook niet afgeleid wordt door al die andere interessante zaken die hij of zij
tegenkomt.
3.
bovendien
kun je nog ten dele voorkomen dat ze op volkomen “foute” sites terecht komen.
Zo’n lijst met links is het resultaat van veel speurwerk en dient goed bewaard
te worden, omdat het in feite van onschatbare waarde is.
Alhoewel Internet als hoofd-informatiebron gebruikt
zal worden, mogen natuurlijk ook andere informatiebronnen gebruikt worden.
Boeken uit (school)bibliotheek, documentatiecentrum, enz. mogen er ook aan te
pas komen.
Hoe
maakt u zelf een link naar een webpagina?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Ga met de muis over de hyperlink, zodat die in
een handje verandert. |
|
|
|
|
|
|
|
Ook titels e.d. die met Word opgemaakt worden met
de optie “opmaakprofiel” in de opmaakwerkbalk. (Kop 1, Kop 2, Kop 3, enz.)
worden ook in de stijl van het thema geplaatst. Kleur, grootte en lettertype
worden automatisch bepaald, maar zijn achteraf natuurlijk nog naar persoonlijk
smaak in te stellen.
Dat geldt ook voor tekst die volgens de
gegeven opmaakprofielen wordt opgemaakt.
meer webkwesties zijn te vinden op: