werkwijze

 

  • Met z'n zessen maak je 3 tweetallen.

  • Eén tweetal is voorstander van witte en zwarte scholen. Een ander tweetal is er juist tegen. En de andere twee zijn een neutraal tweetal: een soort jury.

  • De voor- en tegenstanders krijgen nu 5 minuten de tijd om met zijn tweeën een aantal argumenten op te schrijven die het eigen standpunt versterken.

  • Het neutrale tweetal bespreekt waar men straks tijdens de discussie op zal letten, want dit neutrale tweetal moet punten gaan geven.

Voordat er begonnen wordt, worden de volgende spelregels nog even bekeken en besproken:

  • Iedereen is vrij zijn standpunten of twijfels naar voren te brengen.
  • Als je een standpunt naar voren brengt, ben je verplicht het te verdedigen als dat van je gevraagd wordt.
  • Indien je je standpunt niet goed genoeg kunt verdedigen, moet je het intrekken.
  • Als je tegenstander zijn standpunt wel goed verdedigt, moet je je twijfel aan dat standpunt intrekken.
  • Formuleer zo helder en duidelijk mogelijk. Vermijd onduidelijkheid en dubbelzinnigheid.
  • Daarna gaat één voorstander tegenover een tegenstander zitten.

  • De andere twee kijken toe en zorgen ervoor dat de twee die discussiëren zich aan de spelregels houden. Dit tweetal zorgt ervoor dat ze een stopwatch of iets dergelijks hebben om de spreektijd te meten.

  • Met een een muntstuk wordt via kop en  munt bepaald wie van de twee als eerste mag beginnen het eigen standpunt te verdedigen.

  • De eerste spreker krijgt nu maximaal 1 minuut om een aantal standpunten te verwoorden. Er mag niet op worden gereageerd.

  • Daarna is de ander aan de beurt. Ook die mag 1 minuut lang zijn/haar standpunten naar voren brengen. Ook nu mag de ander er niet op reageren.

  • Daarna mag het tweetal in discussie gaan over de punten die naar voren zijn gebracht. Dat duurt maximaal vijf minuten bij elkaar.

  • Het neutrale duo bepaalt daarna:
    • wie van de twee de beste argumenten heeft gebruikt
    • het meest overtuigend was
    • vervolgens wordt een punt gegeven op een schaal van 1 tot 5, waarbij 1 het laagst is en 5 het hoogst.

  • Daarna gaat het overgebleven duo met elkaar in discussie. Dit wordt op dezelfde manier gedaan, maar nu hoeft er niet getost te worden. Automatisch mag nu de deelnemer beginnen van het duo dat in de eerste ronde de tos verloor.

  • Daarna bepaalt het neutrale duo wie van deze twee de winnaar is. Vervolgens worden alle punten opgeteld en bekeken welk duo de winnaar is.

EXTRA KLASSENACTIVITEIT (de docent geeft aan of deze wordt uitgevoerd)

  • Er volgt nu een discussievorm zoals dat gedaan wordt in het programma "Lagerhuis" van de VARA. Wil je weten hoe dat ook al weer gaat. Klik dan hier voor uitzending van het Lagerhuis.

  • De klas wordt in twee gesplitst. Alle duo's die voorstander zijn van (min of meer) aparte witte en zwarte scholen, komen bij elkaar. De duo's die tegen witte en zwarte scholen zijn vormen uiteraard de andere groep.

  • De neutrale duo's vormen weer de objectieve kijkers, ze zijn nu jury. Tijdens het debat geven zij ieder persoonlijk punten aan degenen die het woord tijdens het debat voeren. Na afloop van het debat worden alle punten bij elkaar opgeteld. Daarmee wordt bepaald:
    • Welke groep de beste argumenten op tafel heeft gelegd.
    • Welke leerling-debater er de meeste punten heeft gehaald.

 


Vorige Home Verder

Nog een webkwestie / webquest doen? 
Surf naar www.webkwestie.nl

Op- of aanmerkingen ter verbetering van deze webquest?
Websites die niet werken?
Mail het de webkwestiemaker (klik hier)