AVONTUUR IN HET DONKERE BOSLeerkracht Bestemd voor:
basisonderwijs - De kinderen leren omgaan met de computer: internet, tekstverwerker; - De kinderen leren passende plaatjes bij het verhaal te zoeken of te maken; - De kinderen kijken kritisch naar hun eigen schrijfproduct; - De kinderen geven een mening over hun eigen schrijfproduct en dat van een klasgenootje. - De kinderen leren (stukjes uit) hun verhaal uit te beelden in een vertelpantomime. Aandachtspunten 1. Bij het stelproduct gaat het in eerste instantie om het verhaal zelf: loopt het goed, is het een spannend verhaal. Spellingsfouten hoeven niet aangestreept te worden. 2. De kinderen kunnen plaatjes van internet afhalen door met de rechtermuisknop op het plaatje te klikken. Ze klikken dan 'kopiëren' aan. Vervolgens kunnen ze in het Worddocument met de rechtermuisknop klikken en dan kiezen voor 'plakken'. Ze kunnen natuurlijk ook achteraf een plaatje erbij tekenen, als ze daar ruimte voor hebben, of uit boeken of tijdschriften halen en erbij plakken. 3. Het beoordelen van de schrijfproducten gaat het beste op papier. Ze kunnen dan de smileys omcirkelen en de open vragen beantwoorden. Deze kunnen ze gelijk met het schrijfproduct inleveren. 4. Alle verhalen die de kinderen geschreven hebben kunt u bundelen tot een boek. Misschien zijn er kinderen die een voorkant willen maken, of een inhoudsopgave. 5. Als de kinderen het verhaal geschreven hebben gaan ze kijken hoe ze het uit kunnen beelden in een vertelpantomime. Eén van de schrijvers leest het verhaal voor. De ander beeldt het uit. Daarbij mag de hulp van andere klasgenootjes gebruikt worden, zodat er meer rollen gespeeld kunnen worden. Gemaakt door: De auteur stelt het op prijs om opbouwend commentaar te ontvangen over deze webkwestie. Daarmee kunt u de kwaliteit van deze webkwestie nog verbeteren.
|
Zijn er op- of aanmerkingen ter verbetering van deze
webkwestie? Meer webkwesties en achtergrondinformatie te vinden op www.webkwestie.nl
|