Hieronder zie je een lijst van WebQuest-ontwerpideeën die zijn afgeleid van bestaande WebQuests. Het is een lijst met handreikingen en voorbeelden om een nieuwe WebQuest te ontwerpen. Elke ontwerpidee verschilt van de ander als het gaat om inhoud, organisatie en uitvoering. Met de bijbehorende voorbeelden moet het een stuk eenvoudiger worden om een variant te maken op het voorbeeld.
Deze ontwerp-ideeën passen uitstekend bij de indeling van ons denken zoals Bloom dat heeft bedacht (taxonomy): kennis, inzicht, toepassing, analyse, synthese en evaluatie. Bij WebQuests staan vijf termen steeds centraal: ontwerpen, beslissen, creëren, analyseren, voorspellen. Dit zijn de hoogste niveau's in Blooms taxonomy. Bernie Dodge noemt de onderstaande lijst de "design patterns".
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
SOORT | OMSCHRIJVING | DOELSTELLING | MOGELIJK PRODUCT | VOORBEELD | ||||||||||||||||||
TERUGBLIK |
Bedenk een manier om terug te blikken op een belangrijke persoon of een gebeurtenis. | Een
persoon of gebeurtenis wordt nauwkeurig bestudeerd.
Vervolgens wordt bepaald welke aspecten van het onderwerp belangrijk zijn. De verzamelde informatie omvormen tot een concrete activiteit. |
|
|
||||||||||||||||||
VERZAMELEN
|
Verzamel
informatie en rangschik die zodanig dat die bruikbaar is voor anderen.
Denk aan: kookboeken; een gids over een bepaald natuur gebied, een woordenboek met uitdrukkingen dat gebruikt kan worden op een bepaald gebied; een "Wie is Wie"; een "Best of..." verzameling. |
Een
onderwerp leren kennen met bijbehorende voorbeelden, feiten en structuren.
Onderscheid leren maken ten aanzien van wat wel en wat niet interessant of belangrijk is. Een schema maken van de verzamelde informatie op een zodanige wijze dat het voor de doelgroep begrijpelijk is. |
|
|
||||||||||||||||||
CONCREET ONTWERP |
Ontwerp een voorwerp, een gebouw, dat aan een gespecificeerd doel voldoet, en werk daarbij met een realistische beperking van hulpmiddelen. | Kennis
vergaren over het onderwerp, zoals bijvoorbeeld stijl, thema,
voorwaarden, enz.
Het ontdekken van praktische problemen en beperkingen en hoe deze op te lossen. Het delen van ervaringen m.b.t. bijvoorbeeld: berekeningen, overwegingen, natuurkundige wetten, economische motieven. |
|
|
||||||||||||||||||
SAMENWERKING |
Tegengestelde
standpunten samen bespreken.
Oplossingen proberen te vinden ondanks dat er maar beperkte mogelijkheden zijn. |
De
verschillende meningen op een rijtje zetten en er informatie over
inwinnen.
Leren hoe je overeenstemming kunt bereiken. Elkaar begrijpen en respecteren tijdens de uitvoering van het project, ondanks de verschillende meningen |
|
|
||||||||||||||||||
OVERTUIGEN |
Onderzoek
en analyseer informatie over een bepaald onderwerp, vorm een mening.
Stel een bericht samen met als doel anderen te overtuigen van het ingenomen standpunt. |
Lezen:
Bedenk relevante vragen met betrekking tot het onderwerp. Zoek informatie hierover op. Breidt vervolgens je ideeën uit door middel van analyses, evaluatie. Schrijven: Structureer ideeën en argumenten op een aanhoudende, overtuigende en beschaafde wijze en ondersteun dit met nauwkeurige en relevante voorbeelden. Presentatie: Gebruik allerlei middelen om het publiek te overtuigen, zoals bijvoorbeeld powerpoint, grafieken, e.d. |
|
|
||||||||||||||||||
REISPLAN |
Ontwerp een (realistische) reisroute. | Geef
informatie over: - een bepaalde plaats of een reeks plaatsen; - begrotingstijd en -geld; - bedenk oplossingen of maak een keuze wanneer je moet kiezen tussen het een of het andere. |
|
|
||||||||||||||||||
TIJDMACHINE |
Ga
na wat de belangrijkste zaken in een bepaalde periode zijn.
Kies een aantal geschiedkundige (kunst)voorwerpen en neem ze mee in een tijdmachine. |
Doe
onderzoek naar een periode en leer het belang van een periode in te
schatten.
"Verzamel" wetenswaardigheden en producten uit die tijd. |
|
|
||||||||||||||||||
DOCEREN
OM TE LEREN |
Maak een lesopzet voor een leerling die duidelijk anders is dan jij. | Meer begrip krijgen voor bepaalde kennis door het aan anderen te leren. |
|
|
||||||||||||||||||
TENTOONSTELLING
|
Verzamel informatie
over bepaalde (kunst)voorwerpen.
Probeer deze (kunst)voorwerpen te verzamelen of er kopieën van te maken. Maak daarna een echte tentoonstelling over dit onderwerp. |
De leerlingen
vergaren kennis over een specifiek onderwerp.
Zij maken daarna een keuze welke (kunst)voorwerpen zij willen laten zien. Ze maken een keuze rekening houdend met het type publiek en het doel van de tentoonstelling. |
|
|
||||||||||||||||||
BESLUITEN NEMEN | ||||||||||||||||||||||
SOORT | OMSCHRIJVING | DOELSTELLING | MOGELIJK PRODUCT | VOORBEELD | ||||||||||||||||||
VERGELIJKEND OORDEEL |
Rangschik een willekeurige verzameling mensen, plaatsen, dingen en gebeurtenissen, etc., gebruikmakend van door jou ontwikkelde criteria. | Inzicht
krijgen in hoe dingen met elkaar vergeleken kunnen worden of een
tegenstelling kunnen vormen.
Nadenken over de te gebruiken criteria of waarden om een vergelijking te kunnen maken. |
|
|
||||||||||||||||||
AANBEVELING
|
Stel een aanbeveling op om een oplossing te vinden voor een probleem. | Een
veelzijdig probleem onderzoeken.
Ideeën en theorieën ordenen. Standpunten bepalen, maar uiteindelijk tot één aanbeveling komen dat door de hele groep wordt gedragen. |
|
|
||||||||||||||||||
ANALYSEREN | ||||||||||||||||||||||
SOORT | OMSCHRIJVING | DOELSTELLING | MOGELIJK PRODUCT | VOORBEELD | ||||||||||||||||||
PARTIJDIGHEID |
Analyseer
informatiebronnen op partijdigheid en gebruik die analyse om een standpunt
te bepalen.
Geef aan wat het effect van de partijdigheid is. |
De "boodschap" ontdekken in redactionele artikelen, politieke
spotprenten, propaganda, reclames, advertenties, enz.
Een plan van aanpak ontwikkelen hoe je berichtgeving kunt analyseren op het gebied van partijdigheid. |
|
|
||||||||||||||||||
GENRE ANALYSE |
Een
genre of stroming bestuderen.
Met behulp van deze kennis een eigen voorbeeld maken. |
Kennis nemen van de structuur en de variaties binnen een genre of stroming.
Een algemene aanpak ontwikkelen / hanteren om tot een goede analyse te kunnen komen.. |
|
|
||||||||||||||||||
IN DE STIJL VAN . . . |
Leer
meer over het genre van een bepaalde artiest of een artistieke stijl.
Maak een nieuw werk in dezelfde stijl. |
Inzicht krijgen in een bepaalde artistieke stijl.
Het kunnen toepassen van dit inzicht bij het creëren van een eigen werk(stuk) |
|
|
||||||||||||||||||
FORUM OF DEBAT |
Bestudeer
een probleem of onderwerp.
Neem vervolgens een standpunt in. Probeer de ander(en) te overtuigen. |
Door bestudering van een onderwerp en er daarna er over te debatteren, leren
de leerlingen te luisteren naar andere argumenten en proberen anderen te
overtuigen.
|
|
|
||||||||||||||||||
BEGRIP
VERHELDEREN |
Wie held wil worden
kan maar het beste zo snel mogelijk doodgaan. Voor de helden van de
katholieke kerk is dood-zijn zelfs een voorwaarde; heilig word je niet
zomaar! Maar wanneer is daar sprake van? |
Dergelijke abstracte begrippen zijn
bijvoorbeeld:
heldendom, moed, vrijheid en vaderlandsliefde.
Maar wanneer is zo'n begrip (op iemand) van toepassing? |
|
|
||||||||||||||||||
VOORSPELLENDE TAKEN | ||||||||||||||||||||||
SOORT | OMSCHRIJVING | DOELSTELLING | MOGELIJK PRODUCT | VOORBEELD | ||||||||||||||||||
ALTERNATIEVE GESCHIEDENIS |
Stel dat een bepaalde gebeurtenis in het verleden anders zou zijn gelopen. Welke consequenties zou dat gehad kunnen hebben? | Inzicht krijgen in de belangrijkheid van een bepaald voorval in onze geschiedenis én het voorspellen van een alternatieve afloop. |
|
|
||||||||||||||||||
STEMBILJET |
Verplaats je in de rol van een kiezer in een bepaalde tijd en plaats, beslis wat je gaat stemmen en leg uit waarom. | Begrijp een bepaalde tijd en plaats door je te richten op een groep kandidaten of geschillen en op de wensen van de stemgerechtigden. |
|
|
||||||||||||||||||
CREATIEVE TAKEN | ||||||||||||||||||||||
SOORT | OMSCHRIJVING | DOELSTELLING | MOGELIJK PRODUCT | VOORBEELD | ||||||||||||||||||
ACHTER HET BOEK |
Gebruik het internet om meer kennis te krijgen over de tijdsgeest en de plaatsen zoals die beschreven zijn in een literair werk. | Verdieping en begrip van een literair werk door bestudering van achtergrondinformatie |
|
|
||||||||||||||||||
MAAK EEN MUSEUM, PRETPAK |
Bedenk een nieuw museum of pretpark rondom een thema dat nog nergens te zien is. | Verdieping in een bepaald thema, gebeurtenis of tijdperk. |
|
|
||||||||||||||||||
AUDIO-TOUR |
Over elke stad, elk dorp, elk bos is wel iets bijzonders te vertellen. Wie kent in zijn eigen woonplaats of omgeving geen aparte plekjes? Plekken waar iets interessants over te vertellen valt. Er is vast wel iets waardoor een straat, een wijk, een bos, het duin de moeite waard is om bekeken te worden. | Verdieping in de eigen omgeving door informatie te verzamelen over te bezichtigen zaken. |
|
|
||||||||||||||||||
CONTROLEREN | ||||||||||||||||||||||
SOORT | OMSCHRIJVING | DOELSTELLING | MOGELIJK PRODUCT | VOORBEELD | ||||||||||||||||||
VERGELIJKEN |
Tegenwoordig lijkt het erop dat veel mensen denken dat de eerste de beste informatiebron ook de "waarheid spreekt". Is dat wel zo? |
Met behulp van meerdere informatiebronnen nagaan of de gegeven informatie wel klopt. |
|
|
<HOME>