Verschillende dominees in de 17de en 18de eeuw gebruikten de bijbel om
slavernij goed te praten.
Noach had drie zonen uit wie de verschillende volkeren van de aarde
zouden zijn voortgekomen. Cham zou stamvader zijn van de zwarte mensen. In
het bijbelboek Genesis
sprak Noach een vloek uit over zijn zoon Cham, omdat Cham aan zijn twee
broers had verteld dat Noach naakt was in een dronken bui. Door zijn
vaders vervloeking zouden Cham en zijn nakomelingen gedoemd zijn tot
eeuwige slavernij.
Volgens de dominees toonde dit stukje uit de bijbel duidelijk aan dat ook
de zwarte mensen verdoemd waren. Daarom mochten ze ook tot slaaf gemaakt
worden.
Op welke manier gebruikt dominee Picardt in onderstaand fragment (1660)
het verhaal van Cham om slavernij te rechtvaardigen?
"Letten wij op Cham en zijn nakomelingen,
al zijn ze machtige naties geworden, hoezeer heeft evenwel de slavernij
bij haar geheerst! Zijn niet de meeste Afrikanen doorgaans slaven van hun
koningen geweest? Een groot gedeelte van hun zijn heden nog slaven van de
Turken?
De inwoners van Congo, Angola, Guinea, Monomotapa, Bagamidri enzo., zijn
het niet slavennesten, waaruit zoveel vandaan gesleept, verkocht en tot
alle slaafachtige werken gebruikt worden?"
|
Johan Picardt (ook wel Piccardt)
(Bad Bentheim, 5 februari 1600 - Coevorden, 21 mei 1670)
was een Duits-Nederlands predikant, medicus, veenontginner en historicus.
Afbeelding van: Pieter Holsteyn II [Public domain]
|