Werkwijze
De burgemeester van jouw stad heeft jullie groep gevraagd om advies te geven over de opvang van vluchtelingen.
Om dat goed te doen, neemt ieder van jullie een eigen rol op zich.
Je werkt samen, maar je bent ook zelf verantwoordelijk voor je eigen stukje van het werk.
👓 1. De Onderzoeker
Jij zoekt uit:
- Wat is een vluchteling precies?
- Waarom moeten mensen vluchten?
- Uit welke landen komen de meeste vluchtelingen nu?
- Wat gebeurt er met vluchtelingen als ze in Nederland aankomen?
- Wat zijn asielzoekerscentra?
Je zorgt voor:
- Een informatief verslag van 1 à 2 pagina’s
- Een wereldkaart waarop je laat zien uit welke landen mensen vluchten
- Een korte tijdlijn met een actuele vluchtelingencrisis (bijv. Syrië, Oekraïne, Soedan)
🎤 2. De Journalist
Jij maakt het onderwerp persoonlijk en invoelbaar.
Je bedenkt (of baseert je op een echt verhaal) een interview of reportage over een vluchteling. Je mag kiezen uit:
- Een interview met een gevluchte persoon
- Een verslag van een dag uit het leven van een vluchteling
- Een geluidsopname of video (bijv. journaalitem of podcast)
Waar let je op?
- Gebruik echte citaten of realistische uitspraken
- Laat zien hoe het voelt om op de vlucht te zijn
- Vertel wat iemand hoopt of mist
🖼️ 3. De Beeldmaker
Jij vertaalt het thema naar beeld. Jij zorgt dat mensen geraakt worden door wat ze zien.
Je maakt een van de volgende dingen:
- Een poster (campagne voor gastvrijheid)
- Een fotocollage (van leven onderweg en in opvang)
- Een strip of beeldverhaal (over de reis van een vluchteling)
- Een mini-expositie op papier of in de klas
Waar moet je op letten?
- Duidelijke boodschap of gevoel
- Zorgvuldig gekozen beelden
- Korte, pakkende teksten
🧠 4. De Adviseur
Jij maakt van alle info één duidelijk advies aan de burgemeester.
Je zorgt voor:
- Een samenvatting van wat je team heeft ontdekt
- Een kort plan: hoe kunnen we vluchtelingen hier goed ontvangen?
- Een presentatie voor de klas (en als het lukt: voor een ‘burgemeester’ of gast)
- Tip: Verwerk wat goed gaat en wat beter kan in Nederland. Denk aan taal, school, opvang, werk of buurtgevoel.
🤝 5. Samenwerking als team
Jullie hebben allemaal een eigen rol: onderzoeker, journalist, beeldmaker en adviseur. Maar jullie vormen ook een team. En een goed team werkt samen aan een eindresultaat.
Wat moet je als team samen doen?
- Elkaar helpen: je overlegt met elkaar en geeft elkaar tips
- Informatie delen: je vertelt elkaar wat je ontdekt hebt
- Elkaar feedback geven: is je verhaal duidelijk? Klopt de poster? Begrijp je het beeld?
- Samen kiezen: hoe gaan jullie alles presenteren?
- Samen maken: jullie eindproduct is één geheel (bijv. een presentatie, toneelstuk, muurkrant, filmpje, tentoonstelling...)
Eindproduct
Maak van alle losse onderdelen één gezamenlijke presentatie waarin jullie:
- laten zien wat jullie geleerd hebben over vluchtelingen
- laten voelen waarom dit onderwerp belangrijk is
- een duidelijk advies geven aan de burgemeester (of schooldirecteur of klas)
Voorbeelden van eindproducten:
- Een PowerPoint met alle onderdelen samen
- Een tentoonstelling in de klas (met beeld, tekst en interview)
- Een toneelstuk of filmpje over een vluchteling en wat hij/zij meemaakt
- Een muurkrant of posterpresentatie met beeld, verhaal, informatie en advies