Moet
aan gewerkt worden
Kan
ermee door
Prima
Score
ALGEMENE ASPECTEN (Dit
geldt alleen voor de webquest zelf, niet voor de externe
informatiebronnen)
De
Webkwestie bestaat uit alle zeven basisonderdelen: inleiding, opdracht,
verwerking, infobronnen, beoordeling, afsluiting en leerkracht.
0 punten
Niet alle zeven onderdelen zijn aanwezig of met inhoud gevuld.
10 punten
Alle 7 onderdelen zijn aanwezig en inhoudelijk gevuld.
0
10
Algemene
visuele indruk
0 punten
Er zijn weinig afbeeldingen
aanwezig. Geen variatie in lay-out of typografie.
OF
Er worden erg veel kleuren
gebruikt. Lettertype en -grootte varieert te veel. Achtergrondkleur
vloekt met letterkleur.
Leesbaarheid is niet goed.
2 punten
De grafische elementen
dragen bij aan de webquest, maar niet overal even goed.
Er is wat variatie in
typegrootte, kleur, en lay-out.
4
punten
De grafische elementen dragen bij om visuele
verbindingen te maken bij het onderwerp.
De verschillen in typegrootte en/of kleur zijn wel doordacht en
consequent gebruikt.
0
2
4
Navigatie
en gebruiksgemak
0 punten
De navigatie zit verwarrend
in elkaar en/of komt niet overeen met wat leerlingen gewend zijn bij een
webquest.
Bepaalde pagina's zijn moeilijk te vinden.
Hoe de leerlingen naar een bepaalde pagina terug moeten, is niet duidelijk.
2 punten
Op
een paar pagina's kunnen de leerlingen de weg kwijt raken of kunnen ze
niet zien wat de volgende pagina is.
4
punten
De
navigatie werkt perfect. Voor de leerling is helder hoe de webquest in
elkaar zit en hoe hij daar doorheen moet manoeuvreren.
0
2
4
Technische
aspecten
0 punten
Meer dan 25% van de linken naar andere
externe webpagina's werken niet.
Veel afbeeldingen worden niet (goed)
weergegeven.
Sommige tabellen hebben een verkeerde
lay-out.
Er zijn spelfouten en de zinsbouw kan
stukken beter.
1 punt
Niet alle linken naar
externe webpagina's werken.
Hier en daar ontbreekt een
afbeelding.
Lay-out
van tabellen kan beter.
Een
paar kleine spelfouten of minder goed lopende zinnen.
2 punten
Geen problemen met links
naar andere externe webpagina's.
Alle
afbeeldingen worden goed weergegeven.
Tabellen
zien er prima uit.
Geen
spelfouten of slecht lopende zinnen.
0
1
2
Gebruik
van het internet
0 punten
Deze activiteit kan net zo
goed zonder internet uitgevoerd worden.
3 punten
Sommige
bronnen maken nuttig gebruik van internet.
5 punten
Gebruikt internet voor
bijvoorbeeld:
actuele informatie
opzoeken
verschillende
invalshoeken laten zien
interactie
multimediale bronnen
laten zien/horen.
0
3
5
Kwaliteit
van het groepswerk
Als het een webquest betreft
die individueel wordt uitgevoerd
dan kan de maximale score
worden ingevuld.
0 punten
Het werk is zowel kwantitatief
als kwalitatief erg ongelijk verdeeld. Sommige groepsleden moeten
wel erg veel werk verrichten om de taak te volbrengen.
De taken zijn zo
verdeeld dat sommige groepsleden met eenvoudig werk hun taak kunnen
volbrengen. Denk bijv. aan het verzamelen van alleen maar
afbeeldingen e.d.
5 punten
10 punten
0
5
10
Intensiviteit
van de
mentale activiteiten
We gaan ervan uit
dat je meer leert
en dat je beter onthoudt
naarmate je intensiever
je werkgeheugen gebruikt.
0 punten
5 punten
10 punten
0
5
10
DE INLEIDING
Motivatie
0 punten
De inleiding is afstandelijk en zakelijk.
Is onderwijskundig weinig relevant of heeft ook geen sociaal belang.
5
punten
De inleiding sluit enigszins aan
bij de interesse van leerling en/of beschrijft op een matige wijze het
probleem.
Toch wordt er een poging om de interesse
van de leerling op te wekken.
10
punten
De inleiding is zodanig geschreven dat de
leerling de webquest wordt "ingetrokken" doordat:
het onderwerp goed aansluit bij de
interesse van de leerling;
het een uitdagend probleem is;
de leerling een rol krijgt toebedeeld
er sprake is van een (denkbeeldige)
opdrachtgever.
Kortom, de inleiding heeft iets dat de
aandacht trekt.
0
5
10
Cognitief
0 punten
De inleiding bereidt de
leerling niet voor op wat hij moet gaan doen of sluit niet aan bij
wat de leerling al weet.
In de inleiding staat
eigenlijk alleen verteld wat de
leerling met deze webquest zal leren.
5 punten
De inleiding sluit enigszins aan bij de
belevingswereld van de leerling.
In de inleiding staat wat het probleem is
en/of welke dringende taak er staat te wachten.
10 punten
De inleiding sluit perfect
aan bij wat de leerling al weet.
Daarnaast wordt er uitstekend uitgelegd wat de leerling staat te
wachten.
0
5
10
DE
OPDRACHT (De opdracht is het eindresultaat van het
werk van de leerling . . . niet de manier waarop het eindresultaat wordt
bereikt)
Onderwijskundige
aansluiting
0 punten
De opdracht sluit niet bij de
leerinhouden van de doelgroep.
5 punten
De opdracht past enigszins bij de onderwijskundige onderwerpen van deze doelgroep, maar
sluit niet goed genoeg aan bij wat de leerling moet weten en moet kunnen
m.b.t. dit onderwerp
10
punten
De opdracht
sluit goed aan bij de leerstof en de kennis en vaardigheden die de
leerling moet hebben om deze webquest te kunnen volbrengen.
0
5
10
Cognitief
niveau
0 punten
De opdracht bestaat voornamelijk uit het
opzoeken van antwoorden op vragen die in de webquest beschreven staan.
Goed beschouwd is de opdracht nauwelijks
uitvoerbaar.
Het is een verwarde vraag of taak.
Draagt niet echt bij tot hoger niveau van
denken.
De opdracht bestaat nog te veel uit:
zoek-het-antwoord-op-deze-vraag.
5 punten
De opdracht bestaat vooral uit het
analyseren van informatie en/of informatie van verschillende bronnen
samen te voegen.
Er zit nog niet voldoende uitdaging in de opdracht.
Gaat nog te veel in op feitenkennis en
mechanisch leren.
Wel wordt al een
appél gedaan op een hoger niveau van denken.
15 punten
De taak is goed uitvoerbaar en uitdagend.
De opdracht:
vereist synthese van veelvoudige
informatiebronnen en/of
leidt tot het innemen van een
standpunt, en/of
gaat verder dan alleen feitjes
opzoeken en zet aan tot het maken van een nieuw (creatief) product.
Duidelijke opdracht. De inleiding gaat
vanzelf over in de opdracht.
0
5
15
Gericht
op leerstof of
op datgene wat
de leerlingen moeten produceren.
0 punten
De opdracht is zo samengesteld dat daar
uit blijkt dat een leerstof-item wordt behandeld en daarna wordt
geoefend.
Een groot deel van de tijd wordt opgesoupeerd
aan uitleg, oefenen en/of opzoeken van antwoorden op gestelde vragen.
5 punten
De beheersing van de leerstof speelt nog
een (te) belangrijke rol. Er is nog te weinig focus op het product dat
de leerlingen moeten inleveren.
De nadruk ligt nog te veel op het
opzoeken van antwoorden, toch wordt van de leerling méér dan alleen
dát verwacht. Dat blijkt echter onvoldoende uit de aandacht voor het
eindproduct.
De leerling kan uit de "beoordeling" niet opmaken dat het de leerkracht vooral om
het eindproduct te doen is.
15 punten
Het eindproduct dat de leerling inlevert,
is waar het om draait.
De leerling wordt duidelijk gemaakt dat
hij kennis (via infobronnen) moet vergaren om tot een goed eindproduct
te komen.
Uit het beoordelingschema kan de
leerling aflezen dat de leerkracht vooral het eindproduct het
belangrijkst vindt.
0
5
15
WERKWIJZE
/ VERWERKING (In de werkwijze staat een
stap-voor-stap beschrijving hoe de leerling zelfstandig (eventueel in
teamverband) de opdracht moet uitvoeren, zonder dat de leerkracht nog
extra instructies moet geven).
Duidelijkheid
0 punten
Uit de beschrijving kunnen
de leerlingen niet opmaken hoe ze een en ander moeten uitwerken. Ze
zullen om veel uitleg vragen bij de leerkracht.
3 punten
Er wordt wel beschreven hoe
de leerling moet werken, maar er wordt nog belangrijke informatie gemist
waardoor de leerling niet 100% zeker kan weten hoe hij te werk moet
gaan.
8 punten
De stap-voor-stap
beschrijving zit perfect in elkaar. Er kan geen misverstand of
onduidelijkheid zijn over hoe de leerling te werk moet gaan.
0
3
8
Strategieën
0 punten
Er zijn geen strategieën en/of
organisatorische hulpmiddelen beschreven die ervoor zorgen dat de
leerling de kennis kan opdoen om de opdracht tot een goed einde te
kunnen brengen.
De verschillende activiteiten die de
leerling moet uitvoeren hebben weinig belang om de opdracht te kunnen
uitvoeren.
De uitwerking heeft een
hoog gehalte van kopiëren en plakken.
3 punten
De beschreven strategieën en gegeven
hulpmiddelen dragen niet genoeg bij aan het leerproces van de leerling
bij deze opdracht.
Sommige activiteiten zijn nauwelijks van
belang voor de uitvoering van de opdracht.
Het
letterlijk overnemen van teksten heeft nauwelijks zin voor de
uitwerking, maar is hier en daar niet onmogelijk dat het toch gebeurt.
8 punten
Het stappenplan geeft prima strategieën
en organisatorische hulpmiddelen die de leerling nodig heeft om de
opdracht goed te kunnen uitvoeren.
Het stappenplan zorgt er ook voor dat de
leerling wordt aangezet om van basiskennis naar een hoger niveau van
leren te komen.
De
informatiebronnen moeten goed begrepen zijn, want anders is de
uitvoering niet goed mogelijk. Kopiëren en plakken levert weinig op.
0
3
8
Aantrekkelijkheid
0 punten
Er is nauwelijks sprake van een
stappenplan.
Wanneer leerlingen moeten samenwerken, hebben zij geen aparte
rollen m.b.t. de ontwikkeling van het product dat deze WebQuest moet
opleveren.
3
punten
Hier en daar moeten leerlingen wel een
aparte taak uitvoeren, maar eigenlijk mogen er best complexere taken
worden beschreven.
6 punten
De verschillende rollen dragen er toe bij
dat de leerlingen uit verschillende perspectieven naar het probleem
kijken.
De verschillende rollen dragen ook bij om
gezamenlijke verantwoording te dragen voor de gehele webquest.
0
3
6
INFORMATIEBRONNEN
(Controleer regelmatig de links naar de diverse websites. Als er ook op
andere pagina's weblinks staan, dan moeten die ook gecontroleerd worden.
Het is niet verboden om off-line materiaal, zoals boeken, video's, enz.
te gebruiken. Wel moet de grote meerderheid van infomatiemateriaal van
het internet komen.)
Relevantie
&
Hoeveelheid
0 punten
De informatiebronnen sluiten
niet aan bij het kennisniveau en leesvaardigheid van de leerling.
OF
Minder dan drie informatiebronnen aanwezig.
OF
Te veel informatiebronnen die leerlingen redelijkerwijs niet allemaal
kunnen bekijken
OF
Er wordt vooral verwezen naar zoekmachines en/of zogenoemde
startpagina's.
3
punten
Er zijn meer dan vijf informatiebronnen,
maar niet alle informatiebronnen dragen voldoende bij aan het onderwerp
op het niveau van de leerling.
8
punten
Er zijn meer dan vijf informatiebronnen
die erg goed aansluiten bij de kennis die de leerlingen moeten opdoen om
de opdracht te kunnen uitvoeren.
Elke informatiebron draagt zijn eigen
steentje bij.
0
3
8
Kwaliteit
0 punten
De informatiebronnen zijn onbetrouwbaar.
De informatie is net zo makkelijk te
vinden in een schoolbibliotheek.
4
punten
Sommige links leiden naar webpagina's
waar informatie te vinden is die je niet gauw in een schoolbibliotheek
kunt vinden.
10
punten
De links maken uitstekend gebruik van de
veelzijdigheid van het internet.
De gevarieerde bronnen geven genoeg
zinvolle informatie voor leerlingen om mee aan de slag te gaan.
Waar mogelijk worden ook multimediale
informatiebronnen aangegeven.
0
4
10
BEOORDELING
Duidelijkheid
0 punten
De leerling kan er nauwelijks wijs uit,
hoe zijn werk wordt beoordeeld. De criteria zijn slecht geordend.
3 punten
De beoordelingscriteria zijn enigszins
beschreven, maar de leerling heeft geen goed overzicht welke facetten er
precies worden beoordeeld.
5 punten
De beoordelingspunten zijn helder
omschreven en in de vorm van een tabel ondergebracht.
De leerling kan makkelijk zien wanneer (on)voldoende
wordt gescoord.
0
3
5
Criteria
0 punten Er
worden nauwelijks beoordelingscriteria genoemd.
De leerling levert zijn werk bij de docent in en moet maar afwachten
welke criteria de leerkracht gebruikt.
3 punten
Er zijn wel beoordelingscriteria, maar de
leerling ziet alleen hoofdcategorieën waarbij aangegeven staat wat het
maximaal aantal punten is dat men kan verdienen.
10 punten
De leerling kan zien op welk hoofd- en
subonderdelen beoordeeld zal worden.
Ook kan hij zien hoeveel punten er bij
elk hoofd- en subonderdeel te verdienen valt.
Door per (sub)onderdeel punten te geven,
kan de leerling zien welke facetten van de webquest meer of minder zwaar
telt.
0
3
10
AFSLUITING
/ TERUGBLIK
Duidelijkheid
0 punten
Minimale terugblik. Er wordt
niet/nauwelijks gesproken over wat de leerling heeft geleerd.
3 punten
er wordt opgesomd wat er is geleerd en
wat aan ervaring is opgedaan.
neemt een stukje van inleiding en
opdracht mee als introtekst.
5 punten
Er wordt duidelijk aangegeven wat de leerling van de uitvoering van de taak
heeft geleerd? Wat kunnen de leerlingen (beter) na en door uitvoering van de
taak?
Duidelijk verband met de inleiding en
opdracht.
Geeft aan in welke andere
kennisdomeinen deze kennis
gebruikt kan worden.
De leerling kan ook zelf aangeven wat
hij van de taak vond.
0
3
5
LEERKRACHT
Inhoud
0 punten
Meer dan 40% van de volgende verplichte
onderdelen worden niet vermeld:
Titel: . . . . . . .
Onderwerp: . . . . . . .
Schooltype: . . . . . . .
Bestemd voor de groepen / klassen: . . . . . . .
Vakgebied(en): . . . . . . .
Uitvoering door (hoeveel) leerlingen: . . . . . . .
Tijdsinvestering voor leerling(en): . . . . . . .
Opbrengst: . . . . . . .(wat levert de leerling in of laat hij zien)
Leerpunten:. . . . . . .
Extra materialen die nodig zijn: . . . . . . .
Naam + mailadres van de webquest-auteur: . . . .
4 punten
Alle verplichte onderdelen worden vermeld.
Titel: . . . . . . .
Onderwerp: . . . . . . .
Schooltype: . . . . . . .
Bestemd voor de groepen / klassen: . . . . . . .
Vakgebied(en): . . . . . . .
Uitvoering door (hoeveel) leerlingen: . . . . . . .
Tijdsinvestering voor leerling(en): . . . . . . .
Opbrengst: . . . . . . .(wat levert de leerling in of laat hij zien)
Leerpunten:. . . . . . .
Extra materialen die nodig zijn: . . . . . . .
Naam + mailadres van de webquest-auteur: . . . .
6 punten
Alle verplichte items worden vermeld,
maar er worden ook nog extra aanwijzingen gegeven, zoals:
organisatietips
gebruikservaringen
valkuilen
. . . . .
0
4
6
Klik nu onderaan op de knop "Bereken de score"
ALGEMEEN
(moet meer dan 28 zijn)
INLEIDING
(moet
meer dan 10 zijn)
OPDRACHT
(moet meer dan 15 zijn)
WERKWIJZE (moet
meer dan 14 zijn)
INFOBRONNEN (moet
meer dan 11 zijn)
BEOORDELING
(moet meer dan 8 zijn)
AFSLUITING
(moet meer dan 2 zijn)
LEERKRACHT
(moet
minstens 4 zijn)
Je kunt de webkwestie / webquest inzenden
onder de volgende voorwaarden:
Je hebt kritisch naar je webkwestie /
webquest gekeken of laten kijken.
Geen enkel onderdeel scoort onder het
minimum aantal punten.
Is dat wel het geval, dan moet je eerst je webkwestie / webquest
aanpassen voordat je hem opnieuw instuurt.
Je webkwestie / webquest wordt na
inzenden nogmaals aan dezelfde criteria getoetst.
Mocht blijken uit het score-formulier blijken dat dit niet serieus is
ingevuld, dan volgt automatisch uitsluiting van publicatie en/of het
recht op feedback.
Jouw
voor- en achternaam:
Je
emailadres:
(Je moet
een mailadres invullen, anders kan er geen contact met je worden
opgenomen.
Titel
WebQuest:
Als de
webquest door jezelf op internet is gezet, dan kopieer en plak je hieronder
het webadres van de webquest.
Webadres:
Probeer in
ongeveer 20 woorden te beschrijven voor wie deze webquest is
bedoeld en waar die over gaat.
Deze beschrijving zal in zoekmachines zoals Google verschijnen.
Samenvatting:
Zoekmachines
kijken ook naar trefwoorden die aan een website zijn toegevoegd,
zodat ze ook beter te vinden zijn. Welke trefwoorden zou je aan
jouw webquest (webkwestie) toevoegen? Voorbeeld:
basisonderwijs, geschiedenis, aardrijkskunde, milieu, natuur,
powerpoint, tweetallen. Zet tussen de trefwoorden een komma en
daarna een spatie.
Trefwoorden:
Als je je
hele webquest op www.webkwestie.nl wil plaatsen, dan stuur je een
apart mailtje naar:
webmaster@webkwestie.nl
en stuur je webquest als bijlage mee. Het makkelijkst is dat door
de hele webquest
te zippen (uitleg hier te vinden) en in een keer mee te sturen.
Zorg dat je in het mailtje ook dezelfde webquesttitel noemt als op
dit formulier. Gebruik dan ook dezelfde naam en mailadres.
Tevens draag je er zorg voor dat op het beeldmateriaal dat je
gebruikt geen auteursrecht berust, dan wel dat je er voor hebt
zorg gedragen dat je van de auteur toestemming hebt om het
beeldmateriaal te gebruiken.
Wanneer de webquest uiteindelijk op www.webkwestie.nl
gehost wordt, ga je ermee akkoord dat de webquest eigendom wordt
van www.webkwestie.nl .
Noteer
hieronder het vakgebied (vakgebieden) waarvoor de webquest het
meest geschikt is.
Vakgebied(en) :
Typ hieronder de
schoolsoort waarvoor de webquest is bedoeld.
(Bijvoorbeeld: basisonderwijs, vmbo-k, vmbo-t, havo, vwo,
gymnasium, mbo, bve, hbo, universiteit, enz.)
Schoolsoort:
Voor
welke groep, klas of niveau is de webquest geschikt?
Groep,
klas, niveau:
Type
WebQuest:
WebQuest
TalenQuest
EarthQuest
HistoQuest
GeoQuest
Gewenste
taal in het menu van de webquest:
Nederlands
Engels
Frans
Duits
Spaans
Italiaans
Ander
(Kiest u voor een onbekende taal, vermeldt deze dan in de
webquest.
Ben je een
student (of groepje studenten), dan geef je ook het volgende aan:
Naam
opleidingsschool/organisatie.
(Als het een organisatie is met
meerdere lokaties, dan ook de locatie(naam) vermelden.)
Plaats
school
Vakgebied:
Begeleidende
docent:
Mailadres
docent:
Zo ja, dan heeft webkwestie ook een
kopie gekregen. Je krijgt vanzelf bericht.