Waaraan moet het
gemaakte werk voldoen ?
Dit onderdeel van de webopdracht vertelt de leerling welke eisen aan het werk
gesteld zal worden. Bij het opstellen van de webopdracht moeten verschillende
dimensies van leren verweven zijn. Bij de beoordeling komen deze ook weer aan de
orde.
Dit is een belangrijk onderdeel, want hier onderscheidt de webopdracht zich
van het traditioneel punten of woordbeoordeling geven.
Je kunt bij het opstellen van beoordelingscriteria bijvoorbeeld letten op:
Als de opdracht het volgende element bevat: |
Dan kun je op de volgende items letten: |
Mondelinge presentatie | Gebruik
van de stem Lichaamstaal Grammatica en uitspraak Organisatie |
Powerpoint-, overhead-, bordpresentatie of iets dergelijks | Technische
kwaliteit Visuele aantrekkelijkheid Grammatica en spelling |
Geschreven producten | Grammatica
en spelling Organisatie Uitvoering |
Creatieve producten | Verrassend,
nieuw Technische kwaliteit Passend bij het genre |
Samenwerking | Overleg Verantwoordelijkheid nemen Conflict oplossend |
Ontwerp | Effectieve
oplossing Creatieve oplossing Verantwoording van de oplossing |
Overtuiging | Kwaliteiten
van de argumenten Inspelen op het publiek / lezer Organisatie en volgorde |
Analyse | Verzamelde
gegevens en wijze van analyseren Gevolgtrekking |
Beoordeling | De
goede elementen betrokken De goede volgorde van criteria hanteren |
Samenvatting | Selectie
criteria Organisatie |
Journalistiek | Stiptheid Organisatie Volledigheid |
Vanzelfsprekend moeten de eisen overeenkomen met de opdrachten die gegeven zijn. Geef ook aan of het werk individueel of als groep beoordeeld zal worden. Voor alle opdrachten bij elkaar kunnen 100 punten verdiend worden. De opsteller van de web-opdracht bepaald in principe zelf hoe de puntenverdeling is. Daardoor kan de leerkracht de leerling al een bepaalde sturing geven, want wanneer de leerling ziet dat er bij een bepaald onderdeel veel punten te verdienen zijn, dan zal zijn aandacht hier automatisch meer op gericht zijn.
De beoordeling wordt vaak in een matrix-vorm gegeven, maar dat is geen noodzaak. De tabel ziet er qua indeling meestal zo uit en is slechts een voorbeeld. De leermomenten staan van belangrijk naar minder belangrijk verticaal opgesomd in de linkerkolom. Het meest belangrijkste leer-onderdeel staat dus in de bovenste regel.
beginner | niet slecht | goed | perfect | |
opdracht
1 (bijv. presentatie) maximaal .. punten |
Het
leek wel of de presentatie nauwelijks was voorbereid. Er weinig tot niets gebruikt om te laten zien. Het was verwarrend en moeilijk om te volgen. |
Hier
en daar was de presentatie rommelig. Je had meer dingen moeten laten zien. Sommige zaken die zijn besproken waren niet ver genoeg uitgediept. |
De presentatie zag er keurig verzorgd uit. Toch had je wat dieper op het onderwerp in moeten gaan. | De presentatie was duidelijk en goed te begrijpen. De presentatie was informatief, overtuigend, creatief, en gebruikte alle onderdelen van het project. |
opdracht
2 (bv. de werkbladen) maximaal .. punten |
Van het info-werkblad klopt niet veel. Er zijn veel te weinig plaatjes (als er al zijn). | De informatie op de werkbladen werkblad is niet overal correct. Ook te weinig plaatjes gebruikt. | Het werkblad ziet er op het eerste gezicht goed uit. Hier en daar zitten er kleine foutjes in. | De
informatie op de werkbladen is correct met goede omschrijving en
bruikbaar. Ook tekeningen, plaatjes, enz. worden goed gebruikt, zodat alles nog duidelijker wordt. |
opdracht
3 (bv. stellen/spellen) maximaal .. punten |
Heel veel spellingsfouten en slecht lopende zinnen. | Sommige woorden zijn verkeerd gespeld of verkeerd gebruikt. Ook kloppen hier en daar de zinnen niet. | Bijna foutloos. Hier en daar maar kleine foutjes gemaakt. | Geen spelfouten en de zinnen en alinea's kloppen. Punten, komma's, hoofdletters, het klopte allemaal. |
Het komt ook regelmatig voor dat er i.o.v. 4 kolommen maar 3
beoordelingskolommen zijn.
De meest praktische manier van werken bij het opstellen van beoordelingscriteria
is te beginnen bij de kolom perfect. Hoe zou de meest perfect
"uitkomst" er uit moeten zien? Beschrijf kort en helder aan welke
criteria voldaan moet zijn om de maximum score voor dit onderdeel te krijgen.
Als dat eenmaal bepaald is, dan komt de een-na-laatste kolom aan de beurt. Zo
vul je elke cel van de beoordelings-matrix.
Voorbeelden:
Klik op één van de bouwstenen links om meer over zo'n onderdeel te weten te komen.
| Home |
| Inleiding |
Opdracht | Verwerking
| Infobronnen | Beoordeling
| Afsluiting |
| Leerkrachten pagina | WebKwestie
Digitheek |
Naar een idee van Bernie Dodge, Rijksuniversiteit van San Diego (USA)