achtergrondinformatie
Hoe moeten we het doen
Dit onderdeel van de webopdracht beschrijft hoe de leerling zijn taak moet
aanpakken. Hier moet in logische stappen, met goede info-bronnen en met de
juiste "gereedschappen" de gevonden informatie verwerkt worden.
- Welke stappen moet de leerling zetten om de opdracht te volbrengen?
Gebruik bijvoorbeeld een genummerde lijst. Elke web-editor en ook Word is in
staat om automatisch een genummerde lijst aan te maken. Het helpt de
leerling gestructureerd te werken.
- Werk dit onderdeel goed uit, want met een helder stappenplan is de
leerling het meest geholpen. Laat geen misverstanden ontstaan over de
bedoeling van elke stap in dit onderdeel. Hoe gedetailleerder en
zorgvuldiger de beschrijving is opgesteld, hoe beter het is. Vage opdrachten
en onduidelijke aanwijzingen zijn de beste ingrediënten voor een zekere
mislukking.
Een goed uitgewerkt "verwerkings"-sectie komt niet alleen dat ten
goede aan de leerling, maar ook aan andere leerkrachten. Zij kunnen dan snel
zien wat de bedoeling is, maar kunnen ook de webopdracht (indien nodig)
makkelijker aanpassen naar hun eigen situatie.
- Houd in het achterhoofd dat heel dit "verwerkings"-onderdeel
voor de leerling is bedoeld. Let dus op het taalgebruik. Centrale afspraak
is ook dat je de leerling steeds aanspreekt in de tweede persoon enkelvoud.
Bijvoorbeeld:
- Je bent één van de drie leden van een team, .....
- Wanneer je eenmaal je rol hebt uitgekozen, .....
- Je moet (samen met 2 anderen) gaan uitzoeken of .....
In dit blok kun je ook aanwijzingen geven hoe de leerlingen de verzamelde
informatie moeten verwerken/organiseren. Ook kun je bijvoorbeeld een soort
vragenlijst toevoegen waarmee de leerling de informatie kan analyseren. Maar het
kan ook een controle die de leerling kan gebruiken om te zien of hij alles
gedaan heeft.
Professor
Perkamentus is iemand die héél erg precies is. Hij let op alle kleine
dingen. Waar hij ook erg van houdt is een mooi handschrift. Professor
Perkamentus heeft alle toverspreuken met de hand geschreven. Natuurlijk
mogen daar geen foutjes in staan, want een recept van een toverdrankje
waar een fout in staat kan ernstige gevolgen hebben.
Hij kijkt dus
niet alleen of je alle opdrachten goed opgezocht hebt, maar ook of:
- Je netjes
gewerkt hebt.
- Of de zinnen
die je hebt gebruikt goed te lezen zijn. Niet alleen antwoorden
opschrijven, maar het antwoord verwerken in een zin.
- Of er geen
spellingsfouten in staan.
Je mag je werk op
de volgende manieren maken en inleveren:
- Schrijf eerst
al je antwoorden op een kladblaadje en werk het daarna netjes uit op
een nieuw blad of,
- Typ al je
antwoorden in met behulp van een tekstverwerker, zoals bijvoorbeeld
Word(pad). Maar kies een lettertype waarvan jij denkt dat Professor
Perkamentus het mooi zal vinden.
- Je levert het
werk in op vijf verschillende blaadjes. Elk blad krijgt zijn eigen
titel met daarop de bijbehorende antwoorden. Je nummert de bladen
als volgt en schrijft bovenaan de titel.
- Natuurlijk ook
niet je naam vergeten.
|
Voorbeelden:
Klik op één van de bouwstenen links om meer over zo'n onderdeel te weten te komen.
Laatst bijgewerkt op: maandag 12 april 2021
door John Demmers
| Home
|
| Inleiding |
Opdracht | Verwerking
| Infobronnen | Beoordeling
| Afsluiting |
| Leerkrachten pagina | WebKwestie
Digitheek |
Naar een idee van Bernie
Dodge, Rijksuniversiteit van San Diego (USA)