Je bent op de website beland die webquests (webkwesties) voor alle type onderwijs gratis beschikbaar stelt. Je vindt er niet alleen webquests, maar ook veel achtergrondinformatie over hoe je een webquest moet maken. Daarnaast stelt www.webkwestie.nl diverse sjablonen beschikbaar (Frontpage, Word, Dreamweaver, Google Sites) waarmee je een WebQuest kunt maken. Deze website is geschikt voor leerlingen, studenten, studenten in het hoger onderwijs, leerkrachten en docenten. |
|
HistorieIn de Verenigde Staten werkten sinds 1995 Bernie Dodge en Tom March samen aan het ontwikkelen van een nieuw soort internetopdracht. Zij lieten zich daarbij leiden door de onderwijskundige ideeën van Marzano. Uiteindelijk leidde deze ontwikkeling tot de zogenoemde WebQuest. Tot op de dag van vandaag promoot Bernie Dodge (rechts op de foto) wereldwijd het WebQuest idee. In 2001 stelde het Nederlandse ministerie van Onderwijs kleine subsidiebedragen beschikbaar voor ict-projecten. Met behulp van deze subsidie zijn een dertigtal basisscholen in Nederland en België onder leiding van basisschool De Krabbenkooi in Bergen op Zoom (John Demmers ict'er) in april 2002 begonnen aan het opbouwen van een digitheek van deze speciale webopdrachten, zogenoemde "webquests". Omdat deze Engels term niet aansluit bij de leerlingen van het basisonderwijs, werd gezocht naar een andere term. Volgens de Van Dale is een quest een speurtocht, een opdracht die men zich zelf heeft gesteld. De Van Dale zegt over het woord "kwestie" dat dat gaat over een vraagstuk, een onderzoek. Daarom werd de term "webkwestie" bedacht. Een term die niet alleen inhoudelijk, maar ook qua klank aansluit bij het Engelstalige WebQuest. Het doel van het Nederlandstalige project was, om voor het basisonderwijs aantal "webkwesties" te maken en deze gratis voor het Nederlandstalig onderwijs beschikbaar te stellen. Al gauw bleek dat niet alleen het basisonderwijs belangstelling had, maar ook het Voortgezet Onderwijs. Daarom werd besloten om www.webkwestie.nl niet alleen voor het basisonderwijs te gebruiken, maar voor alle typen onderwijs. Iedereen die een webkwestie of webquest maakt of kent, kan deze aanmelden zodat deze opgenomen kan worden in de digitheek. Inmiddels zijn er honderden webquests beschikbaar. Wat is een WebQuestKort gezegd is een WebKwestie een onderzoeksgerichte opdracht waarbij de informatie, in ieder geval voor een flink deel, afkomstig is uit bronnen op internet. Een WebKwestie gaat verder dan het zoeken van een antwoord op een vraag. Leerlingen moeten met een vraagstelling aan de slag die hun denken op een hoger plan brengt. Zij worden gedwongen om de verworven informatie om te zetten in een product. Dit product kan een oplossing voor een probleem zijn, maar ook een hypothese of een ontwerp voor een poster of het maken van een maquette. Dodge onderscheidt twee types WebKwesties: De kortdurende WebKwestiesDe leerling besteedt aan de kortdurende WebKwestie een tot drie lesuren. Doel van de kort durende WebKwestie is dat leerlingen leren kennis verwerven en die ook integreren in reeds aanwezige kennis. Als de WebKwestie is doorlopen is de leerling aan de slag geweest met een substantiële hoeveelheid informatie waaraan hij ook betekenis heeft gegeven. De langdurende WebKwestie In de langdurende WebKwestie gaat het vooral om het uitbreiden en verfijnen van kennis. Op het eind van de WebKwestie heeft de leerling een behoorlijke hoeveelheid informatie diepgaand geanalyseerd en verwerkt. Bovendien heeft hij - op een wijze dat anderen erop kunnen reageren - aangetoond dat hij de materie begrijpt. Webopdrachten bestaan altijd uit de volgende
elementen: een introductie; een uitdagende taak; informatiebronnen; een
beschrijving van het te doorlopen proces; ingebouwde begeleidingscomponenten om
het proces te ondersteunen en een afsluiting. De manier waarop webopdrachten
worden opgezet is sterk geënt op technieken uit het afstandsonderwijs en
bijvoorbeeld de nadruk die daarin gelegd wordt op ingebouwde
begeleidingscomponenten (zoals studeeraanwijzingen, diagrammen, overzichten,
enzovoorts) die bedoeld zijn om de docent voor de klas zo goed mogelijk te
vervangen.
(Bovenstaande informatie is overgenomen van Bernie Dodge, hoogleraar onderwijs technologie aan San Diego State University en enigszins bewerkt. Het maken van een webopdracht is dus niet veel anders dan het
opstellen van een les. Het zal de leerlingen aan het werk zetten doordat je ze
aan een interessante en uitvoerbare taak zet. Je geeft ze daarbij de
belangrijkste informatiebronnen die ze als gids nodig hebben om de opdracht te
voltooien. Daarnaast geef je ook aan hoe je het werk zal beoordelen. Zo weten de
kinderen waar ze aan toe zijn. AuteursrechtenIn webquests worden teksten, afbeeldingen, geluid en film gebruikt. Alhoewel www.webkwestie.nl de makers van een webquest (webkwestie) vraagt om de auteursrechten te respecteren, kan het toch voorkomen dat de auteur dit onvoldoende heeft gecheckt. Webkwestie.nl (of de maker van een webquest) heeft op geen enkele manier enig (financieel) voordeel of inkomsten en heeft er dan ook geen enkele belang bij om bewust of onbewust auteursrechten te schenden. Mocht u merken dat auteursrechten worden geschonden, dan vragen wij u beleefd om ons daarvan te verwittigen, zodat we meteen passende maatregelen kunnen treffen. Deze bestaan uit:
U kunt gebruik maken van dit formulier om melding te maken van schending van auteursrechten.
|
|
Klik op één van de bouwstenen links om meer over zo'n onderdeel te weten te komen.
| Home |
| Inleiding |
Opdracht
| Verwerking | Infobronnen
| Beoordeling
| Afsluiting |
| Leerkrachten
pagina | WebKwestie Digitheek |
Naar een idee van Bernie Dodge, Rijksuniversiteit van San Diego (USA)