Verwerking 


Gebruik bij het maken van de taken het werkblad.

Ga naar Taak 1, Taak 2, Taak 3, Extra taak 1 of Extra taak 2.


Taak 1: de preek van de dominee

Stap 1: Lees bron 1, 2 en 3.

Stap 2: De dominee zegt twee dingen over slaven. Welke twee? Zijn dat feiten of meningen? Welke argumenten gebruikt hij?

Stap 3: Vat de kern van de preek samen in één zin. Deze zin kun je straks gebruiken in je brief (zie taak 3).

Stap 4: Eeuwenlang is slavernij gewoon geweest, ook in de tijd van het Oude en het Nieuwe Testament. Er staat in de Bijbel dan ook nergens dat slavenhandel verboden is. Wel staan er veel regels over hoe je met slaven om moet gaan en hoe slaven zich horen te gedragen. Lees bron 4 tot en met 8.

Stap 5: Noteer drie regels die gaan over een goede omgang met slaven. Geef bij elke regel jouw mening met een argument waarom je de regel goed vindt. Deze zinnen kun je straks gebruiken in je brief (zie taak 3).

Stap 6: Wat vind jij (als christen) in de 21ste eeuw van slavernij? Geef je mening en noem twee argumenten. Deze zinnen kun je straks gebruiken in je brief (zie taak 3).


Taak 2: de slavenhandel van de WIC

Stap 1: Je komt in deze taak een aantal moeilijke woorden tegen. Maak de opdracht ‘Woordenschat slavernij’.

Stap 2: Bekijk eerst de andere twee filmpjes van:

Stap 3: Wat weet je nu al van het onderwerp slavernij?

Stap 4: Maak de tijdbalk (zie werkblad). Je kunt de informatie vinden op:

Stap 5: Lees de volgende acht vragen. Op welke vraag (of vragen) wil jij graag antwoord hebben?

  1. Hoe kwam het dat de Nederlanders slaven uit Afrika gingen vervoeren naar Suriname?

  2. Hoe werd je van vrij Afrikaan tot slaaf in Nederlands eigendom?

  3. Hoe verliep de overtocht?

  4. Hoe was het leven als slaaf in Suriname?

  5. Hoe dachten slaven over de slavernij?

  6. Hoe werden slaven vrij?

  7. Wat was de verhouding tussen de Marrons en de koloniale overheid?

  8. Hoe kan Nederland zich met het slavernijverleden verzoenen?

Stap 6: Klik hierboven op de hoofdvraag van jouw keuze. Je krijgt steeds deelvragen. Noteer op je werkblad de hoofdvraag en de deelvragen. Verzin er nog een extra deelvraag bij.

Stap 7: Werk nu de deelvragen af.

Stap 8: Noteer tenminste drie feiten of meningen met argumenten uit deze bronnen die je kunt gebruiken voor je brief aan de dominee (taak 3).

Tip 1: Kijk bij infobronnen naar nog meer links over dit onderwerp. Er zitten interessante en mooie sites bij!
Tip 2: Test je kennis over slavernij nog eens. Weet je inmiddels meer?


Taak 3: jouw brief

Stap 1: Besef dat je de brief schrijft in het jaar 1660, ruim 200 jaar voordat de slavernij wordt afgeschaft. Jouw mening is waarschijnlijk erg bijzonder voor die tijd. Zorg dat je zo overtuigend mogelijk overkomt. 

Stap 2: In taak 1 en taak 2 heb je een aantal argumenten verzameld voor je brief aan de dominee. Welke argumenten wil je verwerken in je brief?

Stap 3: Schrijf je brief. - Begin met je aanleiding: de preek en wat je daarvan vond. - Geef in het middenstuk je duidelijke mening met argumenten. - Schrijf in het slot wat je vind dat er moet veranderen. Schrijf je brief met pen in een net handschrift (in 1660 hadden ze nog geen computer, wel een ganzenveer en inkt).

Stap 4: Controleer je brief. Kijk bij beoordeling waar je op moet letten.

Stap 5: Lever je brief in bij je docent. De opdracht is klaar!


De extra taken hieronder zijn keuzetaken voor wie meer over dit onderwerp wil weten.

Extra taak 1: slavernij nu
De laatste jaren komt er steeds meer aandacht voor de zwarte bladzijde uit de Nederlandse geschiedenis: het slavernijverleden. In 2003 is er een monument onthuld en 2004-2005 stond in Zeeland in het teken van het slavernijverleden. Bekijk de sites die daarover gaan. Zie bij infobronnen.

Extra taak 2: slavernij beleven
Er zijn jeugdboeken geschreven die spelen in de tijd van de slavenhandel. Als je deze verhalen leest, kun je je nog beter inbeelden hoe het toen was. Het bekendste verhaal is natuurlijk 'De hut van oom Tom', dat ook verfilmd is. Kijk bij infobronnen naar de lijst met titels. Je kunt deze boeken natuurlijk ook lezen voor je literatuurdossier. 


 Vorige Start Volgende

Nog een WebQuest / WebKwestie doen? Surf naar www.webkwestie.nl

Heeft u op- of aanmerkingen? Zijn er websites of weblinks die niet werken?
Stuur een mailtje naar de webkwestiemakers Klik daarvoor hier.

Dit werk valt onder een Creative Commons. www.webkwestie.nl is een gratis website voor alle onderwijssoorten. Er is geprobeerd alleen maar rechtenvrij (beeld)materiaal te gebruiken en/of (beeld)materiaal te gebruiken voor niet-commercieel gebruik. Mocht u desalniettemin materiaal zien waar auteursrecht op rust, laat het ons dan meteen weten. Er wordt z.s.m. op gehandeld. De afbeeldingen zijn afkomstig van Pixabay en PXhere, WikiCommons of Microsoft Clipart Gallery, tenzij anders is vermeld.